2nd Giveaway : DIY & Saya....


Contest organized by: http://azimadiyshop.blogspot.com/

Contest link: http://azimadiyshop.blogspot.com/2010/08/2nd-giveaway-diy-saya.html

DIY - buat lemang sendiri

Sekarang ni semua bende senang nak dapat, kalau nak, beli saje, tak payah susah susah nak buat.. Tapi kalau mak saya, kalau angin dia elok, dia akan suruh anak bini menantu, tolong dia buat lemang....  and saya jamin 100% lagi sedap pada Lemang Pak Ali, ye la, dengan santan yang lemak itu.. phew sedap!!!

Senang aje, nak buat.. 

1. Rendam beras pulut dalam air, nak kasi dia sedap sikit -- ikut kate mak lah.. rendam tu rendam semalaman
2. Santan, ini serius kene banyak!!! tak sure lah berape, tapi banyak lah..

Ok macam mane nak buat lemang
1. Cari buluh, kene jaga jaga dalam handle buluh ni, kalau silap, miang badan.
2. Masukkan daun pisang dalam buluh
3. Kemudian masukkan nasi, tapi kene selang selikan dengan santan
4. Isi nasi dan santan berselang selang, tapi jangan sampai isi sampai penuh buluh, kasi ruang untuk lemang masak
5. Masa nak selang selikan lemang tu, gunekan lah lidi untuk pastikan beras pulut dan santan benar-benar sebati dan memenuhkan ruang - ruang dalam buluh tu..



Senangkan, tak susah pun, tapi ye lah, renyah nak buat lemang ni... lepas tu tugas untuk bakar lemang, kene serahkan kepada lelaki lah, ni ayah saya dan pakcik sebelah rumah, laki saya sibuk amik gambar... nak bakar lemang pun kene jage-jage, api kene pandai kawal.. takut nanti lemang termasak sangat, bau hangit, tak sedap...

Ok, itu sahaja DIY nyer :)

Gambar lemang yng dah masak , tak diambil rupenyer.. insyaAllah tahun ni nak buat lemang lagi :D

Contest ends: 31 August 2010

0 comments:

Post a Comment

Copyright 2009 A mother who crazy about contest. All rights reserved.
Free WPThemes presented by Leather luggage, Las Vegas Travel coded by EZwpthemes.
Bloggerized by Miss Dothy